Entreprenörerna och företaget som satsar i Örebro – N Stor Stark AB
Det bubblar och brusar av liv och energi när vi stiger in i N Stor Stark ABs nyöppnade kontor på Storgatan i Örebro. Företaget som vid bolagsstämman tidigare i vår fattade beslut om att flytta företagets säte från Stockholm till Örebro har med enorm energi påbörjat satsningen för att bli en framgångsrik del av stadens och länets näringsliv.
Företaget N Stor Stark grundades 2011 av entreprenörerna Peter Roos och Robert Färeborg, båda från Stockholm, och är idag ett företag med ca 550 aktieägare och som efter två tuffa år alltså landat i Örebro.
– Örebro är en perfekt plats för oss, staden ligger bra till geografiskt för vår verksamhet. Vi har dessutom vår tre huvudsamarbetspartners på nära avstånd, Hellefors bryggeri (ägt av Spendrups) i Grängesberg och Hällefors, 3 P Logistics och Swedbank i Karlskoga, berättar Anders Carlzon, företagets vd.
– Vi är mycket stolta och ser det som ett erkännande att vi fått Hellefors bryggeri som tillverkare för våra drycker. Att vi har valt att lägga vårt centrallager i Karlskoga visar väl tydligt att vi är nöjda med våra samarbetspartners i regionen, fortsätter Anders.
Varför startar man en verksamhet inom ett område där det redan finns så många aktörer?
– Vi känner att vi har en mycket konkurrenskraftig produkt och vårt varumärke N-et som kan kopplas till många olika produkter är precis så enkelt och perfekt som ett varumärke ska vara, förklarar Peter Roos, en av företagets grundare och representant för ett av ägarbolagen.
– Först ut i vårt sortiment är N Stor Stark, en ljus lager som ska vara ett riktigt ”folkets öl”, säger Peter. Precis som att vår öl och våra övriga kommande drycker ska vara folkets ska företaget också bli ett ”folkets företag”, alla ska kunna köpa aktier i N Stor Stark.
Det är tydligt att det finns stora visioner och ett stort hjärta i företaget.
– Vår vision är att företaget ska växa enormt. Att vi ska tjäna ordentligt med pengar och att det ska gå till att skapa långsiktighet samt möjliggöra lite av våra drömmar om socialt ekonomiskt ansvar, berättar Peter.
– Vi är nu i början på den resan och det ligger ett hårt och roligt arbete framför oss. Vårt första mål är därför att komma in som ordinarie sortiment på Systembolaget runt om i Sverige. Idag finns vårt varumärke i beställningssortimentet, det vill säga att kunden måste beställa vår öl och får sedan vänta några dagar på sina varor, berättar Anders Carlsson.
Det finns sedan en mängd planer och mål för hur verksamheten och företaget ska utvecklas de närmaste åren. Här ligger bland annat en försäljningssatsning på restaurangbranschen och ölsorter för livsmedelshandeln. Företaget har även fått förfrågan om ekologiska varianter av öl.
-Det är något som väl kan bli verklighet när vi hittat rätt leverantörer av råvaror och inte minst när vi ser att det finns en efterfrågan bland kunderna, säger Anders.
Hur ser företaget på att det är alkohol som man väljer att erbjuda marknaden?
– Vi vill och ska inte bidra till att människor dricker mer alkohol, vi vill däremot att de ska dricka vår öl istället för våra konkurrenters, svarar Anders. Det gäller att se lite nyanserat på detta, öl är något som en mycket stor del av befolkningen uppskattar och njuter av, det är helt enkelt en väldigt god dryck. Vårt mål är dock att erbjuda flera olika sorters drycker, många utan alkohol. För att kunna motsvara visionen om att bli hela folkets företag så är det självklart så att vårt utbud av drycker måste vara brett.
– För att lyckas i vår utveckling är det viktigt att arbeta tillsammans med våra kunder, att lyssna på deras reaktioner, förslag och idéer är avgörande. Vi jobbar därför mycket med information och dialog via sociala medier, säger Anders.
– För oss har sociala medier hjälp till på ett bra sätt, vi får in feedback, idéer och förslag från olika håll. Allt från hur ölen smakar, om våra burkar och flaskors utseende och förslag på nya drycker och förpackningar, berättar Sofie Wretskog som arbetar med marknadsföring.
Mycket och hårt arbete
Av intensiteten i arbetet på kontoret förstår man att det är mycket arbete på gång. Samtidigt som marknads- och säljarbetet måste utföras i många kanaler så gäller det att leverera produkter av högsta kvalitet och med rätt service. Det är nödvändigt för allt företagande och även för all annan verksamhet. Det gäller att få sina kunder nöjda, annars får man inte framgång i det man vill åstadkomma.
– Vi är mycket nöjda så här långt och vi är tacksamma för det stöd vi får från företag i Örebroregionen, berättar Anders. Nu gäller det att fortsätta arbeta hårt och uppfylla de förväntningar marknaden har på oss.
– Vi har satt tuffa mål för oss själva. Om två år är vi introducerade på någon av börserna, vi har en omsättning på 2,5 miljoner liter och vi fortsätter det långsiktiga arbetet för att vi ska sätta ett rejält bomärke i den svenska folksjälen, avslutar Anders Carlzon och Peter Roos.
Text: Mats Turesson
Foto: Johan Ardefors